fredag 24 augusti 2012

Nu kör vi..

Då är vi äntligen igång igen!  Jämfört med förra höstens förvirring då allt var nytt kändes det riktigt bra att komma tillbaka denna höst och vara lite varm i kläderna. Sommarlovet var toppen, men det var riktigt kul att komma tillbaka och träffa kollegorna och framför allt barnen igen. Jag har haft ett konstant leende på läpparna denna vecka. Antagligen på grund av att jag fått så många kramar att det är omöjligt att göra annat än le. Fina ungar!

Skolans nya lokaler är också ett stort plus. Lilla klassen har fyttat och jag har fått ett fint klassrum som är större än det förra. Lilla klassen är nu närmare eleverna och det är bra att de kan kika in när de har vägarna förbi. Jag är också glad över att Linda S. kommer att hjälpa till med specialundervisningen detta läsår och att jag kan ge över en del områden till henne. Alltid bra att ha en kollega att samarbeta med.

Som ni hör, allt känns bara bra och det finns mycket positiv att berätta om. :) Det tror jag är en bra start på ett nytt läsår som garanterat för med sig både en och annan utmaning framöver.

Arbetet i lilla klassen kommer inte igång "på riktigt" ännu på ett tag. Nu i början vill jag satsa mest på de nya ettorna. Jag träffade dem redan förra våren och gjorde en screening av läsning och matematik. Nu följs det upp av enskilda lässamtal med varje elev för att få en noggrann överblick över kunskapsläget i klasserna. Det har både klasslärarna och jag nytta av när vi ska garantera att alla elever kommer igång ordentligt med läsningen.

Det jag redan nu kan konstatera är att en del ettor läser med bra flyt och lässtrategier medan andra inte knäckt koden än utan behöver mer träning för att  komma igång med läsningen. Så är det i alla nybörjarklasser och måste så få vara, barnen mognar i olika takt. Det är lärarens ständiga utmaning att ge undervisning på flera nivåer samtidigt. Ibland räcker inte en lärare till och det är då jag kommer med i bilden. Därför kommer jag att ha läsgrupper med både blåvalar och delfiner under hösten för att se att alla kommer igång med läsningen ordentligt. Det är alltid bättre att hjälpa i ett tidigt skede än att vänta ut det och låta barnen kämpa på egen hand. Då lär de sig lätt felaktiga lässtrategier som kan hänga med länge och ställa till det.


Trevlig helg allihopa!

hälsar Jenny




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar