tisdag 18 december 2012

Dags för jullov


Nu är det bara en skoldag kvar innan det är dags för ett långt och skönt jullov. Det känns verkligen som om veckorna runnit iväg, och det är väl ett gott tecken. På den här skolan hinner vi verkligen inte ha tråkigt, det är fullt upp hela tiden.

Nu har jag hunnit avsluta alla lektioner, lägesrapport och sammanfattning över den senaste tidens arbete har skickats per mail till alla föräldrar. Jag har också skickat med lite tips på rolig träning man kan göra hemma. Självklart ska barnen ha ledigt på jullovet och absolut inte tänka på skola, men det ger också många bra tillfällen att smygträna lite på läsningen. Läsa böcker tillsammans, spela spel tillsammans eller varför inte spela lässpel på dator eller iPad?

Jag har också haft i uppgift den senaste veckan att bidra till rektor Ninas arbete med ansökningarna. Det är många bestämmelser kring hur särskilt stöd ska se ut på skolorna, det är mycket som ska dokumenteras och sparas. Jag har en tydlig tanke och struktur för hur jag lägger upp mitt arbete. Jag följer de finska influenser jag har med mig eftersom jag vet att de fungerar. Sedan måste jag förstås anpassa dem till den svenska skollagen och läroplanen. Det är en del som skiljer sig. Framför allt gällande dokumentationen. Min prioritet är att den praktiska verksamheten ska fungera. Sen är jag inte lika flitig alla gånger på att dokumentera i exakt rätt formulär. Det har jag suttit och arbetat med nu.. pust!

I morgon är det dags för ringlekar hela dagen och sedan börjar jullovet. Tack för den här terminen alla barn och föräldrar, vi tar nya tag i januari!

God jul och gott nytt år!
hälsar Jenny






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar